Moto Guzzi V50 Nato met zwenker-zijspan

Dit keer een leuke opdracht aangaande zijspan aanbouw.

Aangezien deze Moto Guzzi type’s een zwakke achtervork-lagering hebben, kun je het best een zwenk zijspan monteren.
Hierdoor komt er veel minder belasting op het motorframe, en de besturing gaat veel makkelijker dan met een vast zijspan.

Iedereen die solo kan rijden, kan ook met een zwenk-zijspan rijden, in tegenstelling tot met een vast zijspan, wat ook veel moeilijker is om aan te leren.
In de bochten zowel naar links als rechts, ben je ook met een zwenk-zijspan aanzienlijk breder dan solo, dus echt wel opletten daar mee.

Bevestigingen op de motor zijn van RVS gemaakt, d.m.v. schetsplaten aan v-bak en front motorcarter.
Geen laswerk aan het motorframe, hierdoor kun je ten alle tijden weer solo gaan rijden, temeer daar de banden en besturing ook standaard blijven.
Ook een zijspan-rem gemonteerd voor een veiliger remgedrag

Bottom view inside convert

Deze keer een straatreparatie voor de MOTO GUZZI shop.
Klant wilde zelf thuis zijn oliefilter en olie verwisselen, om op die manier de motor beter te begrijpen.

Altijd goed die initiatieven, voor ons levert dat meestal extra werk op!!!!!!!
Stoere mannen met gereedschap: KEN UW KRACHT ZELVE.

De 18 inbusbouten waarmee de carterpan is vast geschroefd
behoeven slechts met bescheiden kracht worden vast gezet.
Klant was te sterk met MANPOWER bezig, en brak een bout.

Hier in Medemblik aan gekomen, liet ik de motor op de open aanhanger staan om zodoende onder de motor te liggen.
Anders moet je de motor op zijn kant leggen, met de tank eraf.

Met een centerpunt wist ik het afgebroken boutdeeltje er uit te krijgen, heerlijk liggend op een elektrische deken.

THESE BUBBLES MEANS BUSINESS

Kwam een motorblok binnen met motorolie verlies, maar we konden niet achterhalen vanwaar dat kwam.
Eerst diverse afdichtingen geplaatst, en luchtdruk in het carter gepompt.
Vervolgens het carter horizontaal gelegd en volgegoten met zeepsop-water.
En nu komt het, ER WAS GEEN LEKKAGE TE ZIEN!!!!!!!!!!!!!
Uit voorzorg toch maar de krukas-keerring vervangen, omdat het kan dat bij draaiende motor, de olie wel zijn weg vindt naar buiten.

De moeheid der metalen

Deze keer een verontrustend geval van metaalmoeheid.
Motor is 30 jaar oud en staat op wille met aluminium velgen en roestvrijstalen spaken.
Klant was gewoon aan het rijden en kwam op dat moment niet in aanraking met kuilen of hobbels in de weg.
Plotseling voelde hij dat zijn voorwiel ovaal ging draaien.
Hij keek opzij naar voren om te kijken of de band soms leeg liep.
Dit was niet het geval, maar zijn kameraad zag van de zijkant dat er met de spaken iets was gebeurd.
Op dat moment kwam er een harde knal, en gelijk sprongen er 8 spaken uit de velg, doordat de velg spontaan in tweeën scheurde.
Klant kon net stoppen om erger te voorkomen.

Moraal van het verhaal
Moraal van het verhaal is dat aluminium en roestvrij staal elkander op de lange duur niet verdragen, dus voor een ieder:
Inspecteer je spaakwielen, voor het te laat is.

‘No More Kickstart Guzzi’s’, please 

Bovenstaande titel heb ik uit noodzaak geplaatst, vanwege mijn history met titanium operaties aan mijn rug.
Hierdoor is het niet goed voor mij, om motoren te starten die uitgerust zijn met een KICKSTARTER.
Alleen de motoren die een startmotor hebben, zullen we nog verwennen in de werkplaats.
De motor van bijgaande foto’s was de laatste die ik heb aangetrapt.

Deze klant kwam bij ons omdat ik 4 jaar geleden ook een dergelijk voertuig hebt aangepakt, en die was elektrisch gestart.
Maar deze klant was van het genre, die je als mens direct goed aanvoelt, en daarom ook graag wat voor wil doen op sleutelgebied.

De Ercole moest alleen technisch goed functioneren, en uiterlijk in de patina blijven.
De vonk was heel zwak, dus magneet-ontsteking opnieuw wikkelen, met ook een inbouw condensator.
De remmen deden het alleen goed als de motor stil stond!!!!!!!!!
Elektrisch kwam ik iets tegen wat nog niet eerder voorbij was gekomen.
Als je de sleutel in het contact stopte, stond er 12 volt spanning op de metalen sleutel.
Dit kwam doordat de aftermarket houder in de metalen koplamp-huis was geschroefd, zonder isolatie er tussen!!!!!!!!!

Uiteindelijk was het zover dat hij het weer deed, waarna ik direct in mijn stofjas een rondje Medemblik ging rijden, met een buitentemperatuur van min 2 !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
O, wat was ik weer slim, 14 dagen griep gehad daarna.
Het blijft toch wonderbaarlijk dat de fabriek deze dingen kon verkopen aan groenteboertjes en landbouwers in Italie.