Nieuwe start voor Nesville Motoren in Medemblik

Na vele uren van voorbereiding nodigen wij u uit om ons vanaf 1 februari 2021 te bezoeken voor allerhande zaken die met Moto Guzzi van doen hebben. Alle werkzaamheden die wij op ons oude adres uitvoerden, worden ook op ons nieuwe adres naar klant tevredenheid in gereedheid gebracht.

Gelieve vanaf nu vooraf contact op te nemen, aangezien wij niet constant aanwezig zullen zijn. Er is geen winkel meer aanwezig, voor alle disciplines wordt u bediend vanuit de werkplaats en magazijn.Ook de zelf gezette filterkoffie blijft aanwezig in de werkplaats.

Cardanico troubles

Deze keer een terugkomend probleem bij de serie’s kleine Moto Guzzis, ten gevolge van achterstallig onderhoud, draait de boel soms in de soep.

De kruiskoppeling met cardanas draait bij deze type’s in het einddeksel van de versnellingsbak.

En de kruiskoppeling heeft een beperkte levensduur, iets wat je bijvoorbeeld tijdens een bandenwissel dient te controleren.

Dit word heel vaak genegeerd, met grote gevolgen van dien.

Bij het breken van de kruiskoppeling slaat niet alleen het aluminium van het versnellingsbak-einddeksel kapot, maar ook de tunnel-ruimte van de aluminium swingarm gaf de geest.

Bij deze versnellingsbak was de schade beperkt gebleven tot het einddeksel, en waren er geen vertandingen intern stuk gegaan.

Met diverse nieuwe lagers en keerringen werd de zaak weer herenigd tot een geheel.

Met ook montage van een andere swingarm, kwam de zaak weer compleet, en rijkaar gemaakt.

Italiaanse schoonheden bewonderen

Afgelopen maand (30 juni) samen met 3 vrienden, naar een Museum met Italiaanse motoren wezen kijken.Onze ogen werden groter, en glansden van geluk dat wij deze hand- geboetseerde motoren mochten aanschouwen en met elkaar konden filosoferen over verschillende memoires die ieder voor zich heeft.

Het was zo wie zo apart, want het was de laatste kijkmogelijkheid vanwege dat het museum moet sluiten en de totale inhoud daarvan op 18 juli 2020 geveild wordt.Jammer, omdat dan diverse items verspreid worden over de globe.Hierbij een impressie + korte films van het rijden met de motoren.

Adventure in de workshop

Dit maal een oudere guzzi die 18 jaar geleden in een ander landsdeel voor het laatst in elkaar was gezet, en sindsdien maar 8000 km had gereden. Olielekkage op meerdere plaatsen was nu de grootste klacht.

Bij demontage van de cilinders en cilinderkoppen bleken de binnenste kopbouten niet vast gezet te zijn. Ook werd de hoofdoorzaak van de motorolielekkage nu zichtbaar. Onder de cilinders bij de korte tapeinden horen O-ringen te zitten. U raad het al, ze zaten er niet.

Alles nu weer opgebouwd met nieuwe pakkingen en O-ringen. Ook bleek nu wel, dat gezien de toestand van de Nikasil-cilindervoeringen, deze motor veel meer km. heeft gereden dan de teller opgeeft.

Volgende lekkage kwam uit de versnellingsbak, met name uit de achterste bakkeerring en de ingang van koppeling-druktafel. Om deze items te vervangen wordt de swingarm en koppelingshevel gedemonteerd . Maar…….er zat zeer veel speling op de koppelingshevel, die met een vast geroeste gaffelpen klem zat in het achterdeksel. Hierdoor de hevel er tussen uit moeten slijpen met een Dremel . Vervolgens doorboord voor een grotere maat gaffelpen.

Op de koppelingspen horen 2 tules te zitten met de hoge kant naar voren, dit is gedaan om de bakolie niet naar voren te laten vloeien via de hoofdas. Maar u raad het al: ze zaten verkeerd om. Ook dit weer gerepareerd met de juiste onderdelen en volgorde.

Alles weer afvullen met Belray versnellingsbakolie en gaan met die banaan. Het blijven toch begeerlijke motoren die Moto Guzzi’s. Met de juiste aandacht en inzet leven ze langer dan de mens.

Digital StillCamera