Griso in boxes

Mooie opdracht van ’n bijzondere klant.

Deze klant had jaren geleden zijn Griso uit elkaar gehaald, n.a.v. een ongeluk. Door omstandigheden kwam het er niet van om de motor weer kompleet en rijklaar te maken. Dus werd er gebeld naar ons, of we zin hadden om dat te doen!

Griso in dozen
Het frame op de heftafel

Doordat er verschillende parts ontbraken, zijn diverse buitenlandse connecties geraadpleegd om dit project tot een goed einde te brengen.

Blok mist nog iets
Er wordt aan gewerkt

Als dan het contact word aangezet, de startknop ingedrukt, en de motor weer tot leven komt, is de innerlijke voldoening bereikt.

Nu de laatste ‘eentjes en nulletjes’ op de juiste plaats zetten
Zo ziet de Griso eruit na emballage

Dit was wel heel mooi om te doen hoor, zeker met een carte blanche gegeven door de klant. Maar wel binnen de grenzen van aanvaardbaar natuurlijk.

Splügenpas music with Nesville trike

Afgelopen week richting Italie gereisd, om te vieren dat de fabriek van Moto Guzzi in Mandello del Lario 100 jaar bestaat. Ondanks dat de lokale overheid had besloten dat er geen feest zou worden gegeven, zag ik toch vele motorrijders die er een eigen feestje van wisten te maken, en een van hen was ik.

Ik was wel de enige die heeft geslapen in het park aan het Como meer, en waarin ik om 0.700 uur ook ging zwemmen. Precies op tijd, want de carabinieri stond om 7.30 uur bij de tent, of ik effen uit het park wou vertrekken !!!!!!!!!!!

Toch is mijn hoofddoel hiervan “ de reis op zichzelf “. Met name diverse bergpassen in Zwitserland en Italie hebben voor mij de voorkeur. Als ik de bergpassen naar beneden afdaal, en het gashandel terug draai, komt er een heerlijke musica door de uitlaten.

Als motorrijder moet je vertrouwen hebben in je voertuig, maar ook in jezelf, en de rust nemen die dit soort wegen vereist . Ongeveer halverwege de Splügenpas stond er een motor in een haakse bocht zonder berijder!!!!!!!!! Wat bleek, deze persoon had zijn motor neergezet, omdat zijn kameraad in de afdaling verkrampte en niet meer verder naar beneden durfde. De vriend loste dit op door ook die motor, met de verkrampte persoon achterop, steeds een stukje naar beneden te rijden. En dan haalde zijn eigen motor weer lopend op. Blijft toch weer spannend dat bergpassen rijden!!!!!!!!!

De fabriek zelf heeft nu een nieuwe model uitgebracht, de V100 Mandello, een 1000 cc motor met waterkoeling, zie video en foto’s.

Indian Classic one off

Dit keer een afwijkende opdracht, een bagagedrager fabriceren en monteren op een prachtige Indian motorfiets.

Om deze keer wat anders te maken, koos ik voor een rekje dat met behulp van waterstralen uit een plaat rvs gesneden wordt.

Het ontwerp maken, meten & tekenen en vervolgens digitaal invoeren in de computer van de watersnijder.

Alles van RVS gemaakt en TIG gelast voor een perfecte pasvorm.

Dit zijn weer van die opdrachten, die het leven dat extra cachet kunnen geven!!!!!!

”Good looking” not the same as ”good product”

Bijgaande motor die er optisch leuk uitziet, kwam binnen met een vervelende elektrische storing. Bleek te zitten in defecte montage van massaverbindingen. Al deze draden waren verbonden op een centraal punt met een bout. Maar tevens was ook het remvloeistofpotje op die bout gemonteerd, en dat kon niet lang goed gaan. Het kunststof potje zorgde door inklinken van materiaal dat de massaverbinding losjes kwam, en daardoor geen goed contact meer maakte.

Vervolgens op de juiste manier opgelost, metaal op metaal.

Bij het proefrijden kwam een vervelende fout naar voren. Olie sputterende uit een slang bij het balhoofd, iets wat een zeer vreemde plek is om daar te lekken.

Wat bleek: er was een beugel dusdanig aan het frame gelast, dat de carterontluchtingbox er niet meer tussen kon. Dus liet die persoon dit zeer belangrijke item maar achterwege en verbond de klepdeksel-slangen maar aan de retourleiding!!!

We hebben nu wel een andere geplaatst voor een juiste gang van zaken. De motorolie moet tenslotte in het blok blijven.