Splügenpas music with Nesville trike

Afgelopen week richting Italie gereisd, om te vieren dat de fabriek van Moto Guzzi in Mandello del Lario 100 jaar bestaat. Ondanks dat de lokale overheid had besloten dat er geen feest zou worden gegeven, zag ik toch vele motorrijders die er een eigen feestje van wisten te maken, en een van hen was ik.

Ik was wel de enige die heeft geslapen in het park aan het Como meer, en waarin ik om 0.700 uur ook ging zwemmen. Precies op tijd, want de carabinieri stond om 7.30 uur bij de tent, of ik effen uit het park wou vertrekken !!!!!!!!!!!

Toch is mijn hoofddoel hiervan “ de reis op zichzelf “. Met name diverse bergpassen in Zwitserland en Italie hebben voor mij de voorkeur. Als ik de bergpassen naar beneden afdaal, en het gashandel terug draai, komt er een heerlijke musica door de uitlaten.

Als motorrijder moet je vertrouwen hebben in je voertuig, maar ook in jezelf, en de rust nemen die dit soort wegen vereist . Ongeveer halverwege de Splügenpas stond er een motor in een haakse bocht zonder berijder!!!!!!!!! Wat bleek, deze persoon had zijn motor neergezet, omdat zijn kameraad in de afdaling verkrampte en niet meer verder naar beneden durfde. De vriend loste dit op door ook die motor, met de verkrampte persoon achterop, steeds een stukje naar beneden te rijden. En dan haalde zijn eigen motor weer lopend op. Blijft toch weer spannend dat bergpassen rijden!!!!!!!!!

De fabriek zelf heeft nu een nieuwe model uitgebracht, de V100 Mandello, een 1000 cc motor met waterkoeling, zie video en foto’s.

Indian Classic one off

Dit keer een afwijkende opdracht, een bagagedrager fabriceren en monteren op een prachtige Indian motorfiets.

Om deze keer wat anders te maken, koos ik voor een rekje dat met behulp van waterstralen uit een plaat rvs gesneden wordt.

Het ontwerp maken, meten & tekenen en vervolgens digitaal invoeren in de computer van de watersnijder.

Alles van RVS gemaakt en TIG gelast voor een perfecte pasvorm.

Dit zijn weer van die opdrachten, die het leven dat extra cachet kunnen geven!!!!!!

”Good looking” not the same as ”good product”

Bijgaande motor die er optisch leuk uitziet, kwam binnen met een vervelende elektrische storing. Bleek te zitten in defecte montage van massaverbindingen. Al deze draden waren verbonden op een centraal punt met een bout. Maar tevens was ook het remvloeistofpotje op die bout gemonteerd, en dat kon niet lang goed gaan. Het kunststof potje zorgde door inklinken van materiaal dat de massaverbinding losjes kwam, en daardoor geen goed contact meer maakte.

Vervolgens op de juiste manier opgelost, metaal op metaal.

Bij het proefrijden kwam een vervelende fout naar voren. Olie sputterende uit een slang bij het balhoofd, iets wat een zeer vreemde plek is om daar te lekken.

Wat bleek: er was een beugel dusdanig aan het frame gelast, dat de carterontluchtingbox er niet meer tussen kon. Dus liet die persoon dit zeer belangrijke item maar achterwege en verbond de klepdeksel-slangen maar aan de retourleiding!!!

We hebben nu wel een andere geplaatst voor een juiste gang van zaken. De motorolie moet tenslotte in het blok blijven.

Nieuwe motorbrug

Eerste klus in de nieuwe werkplaats op de nieuwe motorbrug… En dat tot 110 cm hoogte.
Fantastisch om mee te werken, hydraulische bediening en een oprijhoogte van 7,5 cm.

Hoogte tot 110cm

Eerste klus gaf aan dat bij demontage van de carterpan, er iemand ons was voor geweest die met veel geweld van (beitel of schroevendraaier) de carterpan had willen demonteren.
Maar dan moeten wel alle 18 boutjes losgedraaid zijn…

Doordat deze hardhandige poging niet was geslaagd, lekte de carterpan en de tussenring op diverse plaatsen, wat wij d.m.v. reiniging en opvullen met DEFCON hebben opgelost.
Na het zorgvuldig vlak maken van de pasrand kon de zaak weer dicht gemaakt worden, en met verse BEL-RAY olie worden gevuld.