Oilpressure lost in Moto Guzzi big block

Deze keer een item wat meerdere keren voor komt bij dit type motorblok, waarbij de oliedruk-smering is aangepast. Moto Guzzi bigblock motoren hadden eerst een systeem waarbij het oliefilter in de carterpan verscholen was. Daardoor moest je bij vervanging van dat filter, de 18 boutjes losmaken alvorens je bij het filter kon komen.

Om dat te verbeteren, werd er een systeem bedacht, waarbij je dat in zijn geheel aan de oude bestaande carter kon schroeven, waarbij dan ook nog een temperatuur regeling werd toegevoegd, in combinatie met een oliekoeler.

Op zich werkt het systeem naar behoren, met snelle toegang tot het oliefilter.Maar de bovenste pakking die tegen het oude type carter aanligt, bezwijkt op een kritiek punt (rechts aan de voorkant) waardoor de oliedruk wegvalt.Als je de motor op toeren houd is er weinig aan de hand, maar bij stationair draaien zal het oliedruk-lampje gaan branden.

Het is aan te raden om dit zo snel mogelijk te verhelpen, om motorschade te voorkomen. Oplossing is een betere kwaliteit pakking te gebruiken, in samenspraak met een zwarte pasta voor motoren.

Renovation off a classic motorcycle

Deze keer een klassieker met koppeling problemen.Slecht in zijn vrij komen en ook moeilijk te schakelen tussen de verschillende versnellingen, en ook steeds kruipbeweging bij ingetrokken koppeling.

Oorzaken waren de versleten vertanding van zowel de kopp. platen, de meenemer, en het vliegwiel.De bewuste onderdelen vernieuwd en smootly werkte alles weer naar behoren.
Ook stond deze motor voorover gebukt.Dit kwam doordat de originele lineaire voorvorkveren uit 1972, door materiaal moeheid in elkaar waren gezakt.Als vervanging stel progressieve veren uit Italie betrokken.Die hebben ook nog als bijkomend voordeel, dat de veer steeds stugger word bij het inveren van de voorvork.

Als laatste item nog een Nederlands elektronische ontsteking gemonteerd, voor een perfecte motorloop.Daarna nog even aan de uitlaatslang, voor een laatste testrun.

Bicycle touring with accident

Op 19 november fietste ik op een rotonde via de rode fietsstrook.Opeens werd ik midscheeps aangereden door een scooter die de rotonde binnendoor af had gesneden.

Met een klap lag ik op de grond, met een knie die uit de kom was geschoten en bloedingen op diverse plekken.

Verder was ik even buiten kennis, het duurde maar even. Veel omstanders erbij, waarvan een persoon de scooter weer achterhaalde, aangezien die snel wilde wegvluchten.

Politie was erbij dus dat gaat wel goed komen. Zelf ben ik in de ambulance naar het ziekenhuis gebracht, alwaar enkele foto’s zijn genomen van al het titanium in rug en been, komende van eerder ongeval in 2015.

Alle bouten zaten nog recht in de botten, ik mag weer verder leven. Nu 3 weken met een verstelbare brace, vanwege zwellingen. Dan met gips verder, om de kruisbanden te laten herstellen. Sleutelen gaat nu even niet, gelukkig is het nog wintertijd.

Griso in boxes

Mooie opdracht van ’n bijzondere klant.

Deze klant had jaren geleden zijn Griso uit elkaar gehaald, n.a.v. een ongeluk. Door omstandigheden kwam het er niet van om de motor weer kompleet en rijklaar te maken. Dus werd er gebeld naar ons, of we zin hadden om dat te doen!

Griso in dozen
Het frame op de heftafel

Doordat er verschillende parts ontbraken, zijn diverse buitenlandse connecties geraadpleegd om dit project tot een goed einde te brengen.

Blok mist nog iets
Er wordt aan gewerkt

Als dan het contact word aangezet, de startknop ingedrukt, en de motor weer tot leven komt, is de innerlijke voldoening bereikt.

Nu de laatste ‘eentjes en nulletjes’ op de juiste plaats zetten
Zo ziet de Griso eruit na emballage

Dit was wel heel mooi om te doen hoor, zeker met een carte blanche gegeven door de klant. Maar wel binnen de grenzen van aanvaardbaar natuurlijk.